måndag 30 september 2013

Bästa läsningen!

Åh, jag har läst en jättebra bok! En bok som berörde mig i hjärtmusklen, som fick mig att fälla några tårar och sög in mig i dess våld under flera timmar i sträck. Jag pratar om Jojo Moyes bok Me before You. Köpt endast som underhållning till Grekland-resan (jag, jag har nämnt resan i flera inlägg nu, ska sluta snart, lovar!) hade jag inte så höga förväntningar på den. Pärmarna är dock täckta med lovord från recencenter som lovar bra läsning och att boken är en riktig "weepie".


Lou Clark är en tjej som tar det säkra före det osäkra. Hon är 26 år och jobbat på samma café i 6 år, utan att klaga. Men när caféet läggs ner och Lou står arbetslös får hennes trygga tillvaro sig en törn. Hon tar anställning hos överklassfamiljen Traynor där hon ska agera social hjälp till en man vid namn Will Traynor; en 35-åring som efter en olycka är förlamad från bröst och nedåt. Wills liv var aktivt och rikt innan olyckan och nu har han tappat livsgnistan. Deras världar kolliderar och med tiden utvecklas deras relation. Men kan Lou få Will att acceptera sitt nya, begränsade liv?

Så vacker, så vacker. Vet knappt hur jag ska uttrycka mig! Jag bara älskade den. Språket var flytande och dialogen indragande. Jag fick stor sympati för karaktärerna och boken fick mig verkligen att tänka till. Hur man väljer att leva livet, eller om man egentligen bara överlever istället för att leva. Temat blev lite: ta vara på livet, för man vet aldrig vad som ska hända. Den var tänkvärd och kanske lite provocerande på ett vis med. Jag vill inte avslöja hur, för då förstör jag hela boken.

Men snälla läs den! Den var underbar! Jag har redan varit borta på Bokia och inhandlat Moyes andra bok The Girl You Left Behind. Jag vill bara ha mer av henne!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar